Vervoer

De afdruk van een Romeinse schoen (maat 44!) op de Scheveningseweg behoort tot de vroegste tekenen van beweging in de regio Den Haag. Pas veel later, in de 13de eeuw, ontstaat het dorp Die Haghe, gelegen op het kruispunt van twee wegen: die van Scheveningen naar Delft en die van Monster naar Leiden. Later wordt de stad door de aanleg van het Spui (1345) en de Prinsegracht (1642) ook via het water beter verbonden met zijn achterland.

Uniek is de aanleg in 1665 van de Zeestraat (nu Scheveningseweg) die Den Haag met Scheveningen verbindt. Het is de eerste bestrate weg buiten een stad sinds de tijd van de Romeinen. In de 19de eeuw beleeft de stad nog meer primeurs: de paardentram (1864), de stoomtram (1879) en de elektrische tram (1890) rijden alle voor het eerst in Den Haag. Bijzonder is ook dat de stad twee treinstations krijgt, een gevolg van de concurrentiestrijd tussen spoorwegmaatschappijen.

Nieuwe vervoersmiddelen zoals tram, auto en fiets zorgen begin 20ste eeuw voor opstoppingen in het oude centrum. Om de doorstroom van het verkeer te verbeteren vinden ingrijpende verkeersdoorbraken plaats.

Vervoer

1965 – Turfmarkt

Sluiten

Turfmarkt met PCC-tram van de HTM, 1965, fotograaf L. van Leeuwen, collectie Haags Gemeentearchief

In de Tweede Wereldoorlog moest het plantsoen op de Turfmarkt plaats maken voor de aanleg van tramsporen. De Duitse bezetter had verordonneerd dat er geen trams meer op het Plein mochten rijden. De interlokale tramlijnen naar Wassenaar-Leiden, Delft en Voorburg kregen hier hun eindpunt. Na de bevrijding duurde deze situatie voort.

Bekijk in Streetview

Haagse kaart

Hier ontdekt u de groei van Den Haag door de eeuwen heen. Daarmee krijgt u inzicht in 6000 jaar Haagse geschiedenis; van de prehistorie, het ontstaan van het Binnenhof tot nu.

In de kaart vindt u de historische collecties van de stad. Per tijdvak of per thema maakt u kennis met bijzondere voorwerpen, schilderijen, archeologische vondsten en gebouwen.